Ce trebuie să știi ca să îți păstrezi rinichii sănătoși

rinichiDr. Florin Tuinea

O bună prietenă, medic și ea, îmi spunea ,,Pentru mine rinichii sunt un subiect delicat pentru că datorită lor am facut pentru prima dată cunoștință cu camera de gardă de la spital”, și cred că multora li s-a întâmplat asta.

Îmi povestea, ca de la pacient la medic, despre trauma prin care  trecut, gravidă fiind și medicația administrată în timpul sarcinii care i-a afectat în mare parte rinichii. Așa că voi reda  din memorie, o parte din discuția avută, în ideea că vă va ajuta și pe dv.

,,Prima sarcină a fost dificilă, a trebuit să petrec la pat mai bine de jumătate din perioada de sarcina fiind mereu sub iminenta de avort.  Desi mancam destul de variat, nu faceam deloc mișcare nu ieșeam la 2aer. Am luat mult în greutate și mă mișcam greu. Dar nu părea să am nici o altă problema de sănătate.

Am născut un băiețel normal, superb după mai bine de 12 ore de travaliu. Îmi amintesc că primul lucru pe care l-am spus soțului meu a fost că mai vreau un copil deși eram înca răvășită după naștere…iar acest lucru l-a ravășit pe el. La un an si jumătate după aceea s-a născut fetița noastră.

La 2-3 săptămâni după ce am născut m-am trezit într-o dimineață ca nu pot sta dreaptă, aveam o durere acută în dreptul rinichiului stâng. Era atat de

Dr. Florin Tuinea

Dr. Florin Tuinea

puternică încat mi-era teamă și să respir.  Am ajuns la UPU iar drumul de 20 km de acasă pana acolo mi-a părut o eternitate. Mi-au acordat primul ajutor si apoi mi-au dat tratament ambulatoriu, ținând cont că aveam acasă un bebe care trebuia alăptat.

Pe lângă antibiotice și antiimflamatoare mi-a fost prescris și ceai de mătase se porumb și de cozi de cireșe. Am urmat cu strictețe recomandările iar starea mea s-a imbunătățit considerabil.

Rinichii sunt considerați centrul vitalității, de aceea orice problemă care apare la nivelul lor va aduce cu ea o stare de slăbiciune generalizata. Și pot spune pe pielea mea că asa este.”

Forma lor este asemănătoare bobului de fasole, cu lungimea de 10 – 12 cm,  lățimea de 5 – 6 cm, grosimea de 3 – 5 cm si o greutate de 120 – 200 grame. În mod normal sunt localizați în partea posterioară a cavității abdominale, deasupra mijlocului. Dacă o persoană își pune mâinile în șolduri, rinichii sunt localizați chiar deasupra locului unde se află degetele mari. Rinichiul drept se afla sub ficat iar cel stâng sub splină.

Rinichii se imbolnavesc în tăcere. Afecțiunile renale sunt silențioase, progresează în timp și dau semnale numai în fază mai avansată, de aceea este importantă prevenirea.

Sănătatea tuturor celorlalte organe depinde de buna funcționare a acestora și asta deoarece rinichii au un rol cheie in organism care filtrează sângele și elimină deșeurile metabolice, substanțe străine precum medicamente sau coloranți; echilibreaza nivelul electroliților (sodiu si potasiu)  din organism și reglează echilibrul acido-bazic al organismului păstrând PH-ul mediului intern la 7.35-7.40; prin rinichi se elimină acizii nevolatili și se recuperează substanțele alcaline; reglează tensiunea arterială – prin producerea de angiotensina (cel mai puternic vasoconstrictor din organism) și medulina care are rol anti- hipertensiv și cantitatea de apă din sânge; reglează  producția de globule roșii (hematii) – prin producerea de eritropoietină;  reglează metabolismului calciului – prin vitamina D;  au capacitatea de a monitoriza cantitatea de fluide din organism. Când sângele pătrunde în rinichi, renină, un hormon secretat de rinichi, decide câtă apă să elimine sub  forma de urină și care este concentrația de electroliți. Spre exemplu, dacă ești deshidratat de la efort sau boala, rinichii vor reține cât de multă apă pot iar urina va fi concentrată. Când se reface nivelul de apă din organism, urina este diluată și deschisă la culoare.

Ca urmare a creșterii deșeurilor din  sânge, pierderea poftei de mâncare, letargia și oboseala devin evidente. Aceasta este punctul în care funcțiile creierului încep să scadă și se creează condițiile instalării stării de comă.Deoarece rinichii nu pot procesa cantitatea tot mai mare de acizi din organism, respirația devine mai rapidă pentru că plămânii încerca să reducă aciditatea prin eliminarea de dioxid de carbon. Tensiunea arterială poate crește din cauza excesul de lichid, iar acest lichid poate fi depozitat în plămâni cauzând insuficiența cardiacă.

Pentru a reduce riscul de a contacta boli la rinichi este bine să iei câteva măsuri preventive precum: evită fumatul și excesul de alcool și cafea; menține presiunea sângelui și nivelul de zahar în limite normale; ține sub observație nivelul colesterolulul; fă exerciții fizice în mod regulat- inactivitatea face ca oasele să elibereze un surplus de calciu; păstrează greutatea corporala în limite sănătoase, normale; evită consumul exagerat de sare; bea suficientă apă pentru că aceasta va fi eliminată de către rinichi odată cu substanțele nocive, dar nu exagera pentru ca pentru buna funcționare a organismului este nevoie si de uree, creatinină, sodiu, potasiu, etc. în anumite concentrații considerate optime.

Dacă ai predispoziție la pietre de calciu, nu reduce consumul de alimente bogate în calciu dar nu mai lua suplimente de calciu carbonat.

Redu alimentele bogate în oxalați, cum ar fi sparanghelul, fructele de pădure, ciocolata, cafeaua, tărâțele de grâu și spanacul fiert. În plus, o dieta scăzuta în sare va impiedica sodiul să adauge mai mult calciu în urină.

Mănâncă mai puțină carne și pește pentru a proteja împotriva pietrelor de acid uric, și stimulează consumul de fibre.

Deficiențele de magneziu și vitamina B6 au fost puse pe seama pietrelor la rinichi. Suplimentele de magneziu pot reduce dimensiunea unei pietre deja existente, și le și previne pe cele viitoare, în timp ce suplimentele de vitamine (B6) luate împreună cu magneziul ajută la reducerea producției de oxalat și utilizează plantele medicinale.

În numărul viitor vă voi da câteva exemple de plante medicinale care pot face ca rinichii să funcționeze normal.

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Lasă un răspuns

